Vattenfall

Detta vattenfallet visade jag på bloggen när jag var i Norge eftersom jag redigerade några bilder redan då. Men här är några fler på hur det såg ut! Så fint vattenfall som vi stannade vid med bilen på vägen tillbaka till stugan.

Taste the Feeling

Halloj! Har inte skrivit om vad jag gör nu för tiden på några dagar. Hara bara visat massa Norge bilder (vilket är jätteroligt att lägga upp, så himla kul att redigera bilderna från den resan) men nu tänkte jag att jag skulle uppdatera lite på livet... sist jag skrev var för ca en vecka sen och då var jag i Göteborg och sov hos min pappa. Dagen efter åkte jag till Alingsås och så träffade jag Linnéa och Agnes på grillkväll vilket var supermysigt! Vädret var perfekt hela helgen så på söndagen låg jag på stranden hela dagen med Malin, Ludvig & Lukas och fick en ordentlig bränna haha. Så härlig helg!

I måndags var det back to work så jag jobbade på hela veckan och tog några dopp här och där eftersom vädret höll i sig. Nu när sommarvädret har varit här har jag försökt passa på så mycket som möjligt trots att man jobbat nästan varje dag haha, och tagit flera kvällsdopp bland annat. Underbara sommardagar är svårt att slå! Igår var jag ledig och då kom Carolina på besök i Alingsås och vi hade en heldag tillsammans med familjen. Jag, mamma & Carolina startade dagen med blåbärsplock på Hjortgården (vi fick en hel del med oss hem!) och sen gick vi en sväng på stan där det var en matmarknad i stan. Vi käkade en crepe och köpte lite fudge och det smakade verkligen inte dåligt. Efter detta tog vi bilen ner till stranden, mötte upp Malin, Ludvig & Lukas och hängde där hela kvällen med grill och kvällsdopp. Inget slår en sommarkväll på playan ;). Regnet kom dock lite senare på kvällen så vi skyndade oss hem med bilen och chillade framför tv'n resten av kvällen.

Idag har jag jobbat och det ser likadant ut imorgon. Och den kommande veckan blir det också jobb och förhoppningsvis mer goa sommardagar! Nu ska jag ner till bion med familjen och se den nya Tarzan. Så taggad!

Storehødn

Detta berget som ni ser ovan, besteg vi!

Och här är vyn från toppen av berget. Man ser hur det regnar längre bort, som tur är slapp vi det regnet! Kom bara en liten skur på vägen upp.

Detta var en av mina favoritvandringar som vi gjorde i Hemsedal. Den hette Storehødn och vädret var perfekt! Inte för soligt och varmt, men samtidigt inte för regnigt. Så himla fina vyer fick vi se och perfekt ljus för att fota var det också!

The roads in Norway

Titta vilka fina vägar man kör en vanlig dag i Norge. Tänk att bo i de små röda husen där med den vackra utsikten. Jag hade aldrig fått nog!

Morning view

Detta var våran utsikt från våran stuga i Hemsedal. Och såhär såg det ut en morgon när vi precis hade vaknat!

Hikers

Såhär såg det ut på vägen ner från Ranastongji den första dagen. Det började klarna upp som ni ser och det blev riktigt fint fotoljus. Speciellt med telen!

Får på Ranastongji

Dessa får stötte vi på när vi gick ner från Ranastongji. Så fina att fota i detta vackra landskap!

Jobb, Saltholmen & Sol

Nu är det sommar alltså! Jag jobbade i tisdags och träffade sen några vänner efter det i solen och fikade. Jobbade dagen efter det också och spenderade eftermiddagen och kvällen med lite familjemiddag. Aldrig fel att grilla i kvällssolen! Sen blev det jobb igår också och efter det spenderade jag ett par timmar framför PLL för att catch up. Sen åkte jag till Linnéa och spenderade kvällen där med promenad, melon och sjukt go grillmat. Mysiga dagar i solen!

Idag var jag ledig så jag tog en riktigt go sovmorgon och drog sedan in mot Göteborg och träffade Kajsa och Olivia från USA resan! Vi åkte ut till saltholmen och spenderade några timmar där. Alltid lika underbart att ligga på varma klippor vid havet. Finns inte mycket som slår det! Dessutom var det heeelt underbart skönt i vattnet. Inte alls för kallt utan det gick att ligga i hur länge som helst. Så härligt! Efter det fräscha vi upp oss lite innan vi möttes igen på middag i Linné där Johanna också joinade oss. Jättemysig kväll och så kul att träffa några av USA tjejerna igen! Ikväll sover jag i Göteborg hos pappa och åker tillbaka till Alingsås imorgon då jag ska träffa vänner på grillkväll. Söndag ska jag träffa Malin, Ludvig och Lukas för en dag på stranden vilket kommer bli så gött. Är man ledig så får man ta vara på dagarna alltså, speciellt när sommarvädret äntligen är här!!

Ranastongi - på väg upp

Såhär såg det ut första dagen på Norgeresan när vi tog oss upp för Ranastongi. Dessa bilder är tagna i början på vandringen när det var rätt okej väder och vi var typ på rätt spår haha. Vi gick nämligen upp på fel berg eftersom det var väldigt lätt att ta fel på stigarna när de delade på sig (fanns inga skyltar), så vi gick upp för ett berg fullt med stenar som rasade rätt så lätt. Dessutom började det regna så jag fotade inte mer än detta tills vi var på väg ner igen för när vi väl kom upp på toppen var det dimmigt och svinkallt så vi bestämde oss för att vända. På vägen tillbaka tar vi en annan väg ner och inser sedan att det var där vi skulle gått från början. Väldigt händelsefull och utmanade vandring haha med tanke på att vi tog oss upp på ett berg som inte ens var tänkt för vandring! Menmen, vi fick ändå fina utsikter på vägen upp! Bilder från nervägen där vi äntligen hamnade på rätt spår, visar jag i nästa inlägg.

Ruin

Shawns nya låt som jag är obsessed med. Texten, melodin.. nä, det kan faktiskt inte bli bättre.

Hem ljuva hem

Igårkväll kom jag hem efter en otroligt bra resa i Norge. Bilresan hem tog tio timmar så jag var helt slut när jag kom hem, även om man satt ner i princip hela dagen haha. På något sätt blir man trött av att sitta i en bil hela dagen. Men det var en fin väg när vi körde hem i alla fall så det var inte alltför tråkigt. Det var sjukt gött att få sova i sen egna säng inatt, det behövdes verkligen! Sen var jag ledig idag, så jag träffade min saknade vän Linnéa och tog en glass på stan med mamma, Malin & Lukas. Imorgon är det tillbaka till verkligheten med jobb och allt det där.

Nu måste jag berätta lite snabbt om vandringen i lördags, då vi vandrade till Trolltunga. Den var rätt så sjuk! Det var en blandning av regn, kyla, blåst & sol på 22 km vilket resulterade i 11 timmars vandring. Snacka om att vi var trötta efteråt! Men det var så värt det, för jäklar vilken utsikt det var där på Trolltunga. Och så häftigt att få se det med egna ögon och att få stå där 700 meter över havet. Fy vad läskigt det var men man fick en go adrenalinkick! Jag kommer berätta mer detaljerat om denna vandring i ett eget inlägg med bilder.

När vi kom hem från vandringen tog vi en lång & varm dusch och sen käkade middag tillsammans. Scrollade igenom lite bilder från dagen och sen deckade vi i sängen. Dagen efter packade vi ihop våra grejer och åkte hemåt mot Sverige. Sjukt att jag stod på Trolltunga i förrgår och nu sitter jag i soffan hemma i Alingsås haha. Är i alla fall supernöjd med resan och jag har kommit hem med massa bilder att redigera vilket alltid är lika kul! Jag har redan klippt ihop en video på 13 minuter från resan också som jag kommer lägga upp här framöver.

Vi gjorde ju en vandringsresa förra året också i Norge så jag hoppas vi håller igång traditionen och fortsätter med dessa vandringsresor i framtiden. För det första reser vi med ett gött gäng som jag har superroligt med och för det andra är Norge ett land jag bara vill se mer och mer av för det är så jäkla vackert! Gillar man en aktiv semester blandat med att fotogafera och se fina landskap - då är detta den perfekta resan!

Jag börjar med att släppa lite iPhonebilder jag tog under resan så lägger jag upp systemkamera bilder med lagom mellanrum framöver!

Utsikten från våran stuga!

En till pic på utsikten från våran stuga som vi bodde i i Hemsedel! Så fin stuga verkligen!

Titta vilket klart vatten!

Detta berget klättrade vi upp för. Detta var en jättefin vandring!

En fin regnbåge från våran stuga!

Goa gänget <3

När jag var i Joshua Tree

Detta landskapet alltså. Så coolt!

Lofthus

Gooodkväll! Sitter nu på ett litet hostel med världens finaste utsikt över en fjord i en liten by som heter Lofthus. Hit körde vi idag på ca 3-4 timmar från Hemsedal och ska spendera två nätter här. På vägen hit åkte vi förbi vattenfallet Vøringsfossen och Eidfjord vilket var så fint! Att köra längs vattnet var riktigt härligt och nu sitter jag här i ett litet hostel med denna grymma utsikt över bergen och det fina vattnet. Dumt att klaga ;).

När vi kom fram installerade vi oss på våra rum och sen tog vi fram grillen ute på gräsmattan framför den vackra utsikten över fjorden. Så grillade vi korv, jag drack en ginger joe och bara njöt av den fina kvällssolen! Efter detta tog vi en promenad ner till vattnet för att fotografera fjorden och då hittade vi en badplats att fota på. När vi stod där kände vi på vattnet lite och det var inte alls så farligt kallt, så jag & Carolina fick suget för att bada haha. Och nej, vi hade inga badkläder med oss eftersom vi inte hade tänkt bada haha, men vi hoppade i ändå och det var riktigt härligt! Coolt att bada i en fjord med berg som omringar en. Man får ta vara på sånna stunder när man har chansen!

Efter detta gick vi tillbaka till rummen, gjorde i ordning mat inför imorgon och spelade lite spel. Nu ska vi ta och sova för imorgon har vi veckans största vandring framför oss. Imorgon ska vi vandra till Trolltunga och det ska bli så jäkla häftigt, tufft men roligt! Det är en ca 10-timmars vandring men shit vad värt det kommer vara. Längtar tills vi står där och har kommit till toppen. Det kommer bli så coolt. Detta är sista vandringen på resan för på söndag åker vi hem igen. Så jag kommer njuta för fullt och fota som en galning imorgon. Vi ska upp tidigt så att vi kommer iväg snabbt eftersom vi måste köra bil till starten vilket tar ca 40 minuter. Är så taggad på detta! Vi får se om jag bloggar imorgon kväll, annars kommer jag självklart skriva framöver om vandringen och visa massa bilder. Kan vara kul att visa och tipsa om det är någon där ute som ska göra en likadan vandring som vill se hur det var! Det är trots allt en av Norges mesta kända vandringar!

Säger godnatt med dessa mobilbilder från idag när vi kom fram till Lofthus...

Våran utsikt från rummet.

Grill & ginger joe!

En riktigt vacker middagsutsikt (Carolina som tagit bilden).

Och här tog vi vårat kvällsdopp (Carolina som tagit denna bilden också).

Sunset in Santa Monica

Roggjin

Här är en liten sneak peek på vandringen som vi gjorde idag. Vi tog det rätt lugnt imorses och kikade i lite affärer inne i centrum här i Hemsedal (eftersom vi är rätt trötta i kroppen efter tre tuffa vandringar de senaste dagarna) och så käkade vi lunch i stugan. Sen tog vi bilen till en liten 2-3 timmars vandring och besteg ett litet berg med en utsikt över Hemsedal. Så fint var det och väldigt skönt att köra en lite kortare vandring idag.

Nu ska vi ta och käka och bara slappa ikväll. Imorgon lämnar vi Hemsedal och drar vidare ner mot Lofthus där vi kommer göra Trolltungavandringen på lördag. Såå taggad för lite roadtrip! Har hört att vägen dit är riktigt vacker med vattenfall & fjordar bland annat. Woop vad kul det ska bli att fota!

Rjukandefossen

Detta fina vattenfallet gjorde vi ett fotostopp hos idag på vägen hem från våran vandring! Har haft en grym dag i bergen och är ännu igen helt slut haha. Idag vandrade vi Storhöjden som ligger här i Hemsedal och det var superfint och jättebra vandringsleder. Dessutom besteg vi ett berg vilket man inte gör varje dag. Har som sagt varit en superbra dag! Nu väntas god mat och en skräckfilm i stugan. Så mys!

Ranastongi

Tre bilder från våran första vandringsdag! Vi började med en vandring som heter Ranastongi och det började bra men sen råkade vi svänga av vid fel ställe vilket ledde till att vi besteg fel berg haha! Men vi hamnade på rätt spår på tillbakavägen i alla fall. På grund av omvägen fick vi lite mer utmaning och även lite mer äventyr eftersom vi fick bergsklättra lite samt ta oss över en bäck med strömmande vatten! Vi träffade även på lite får på vägen tillbaka vilket var mysigt, kolla bara vad söta de är.

Imorgon blir det mer vandring! Nu chillar vi i stugan framför en film. Känner mig helt slut i kroppen men det är en härlig känsla! Mer bilder kommer jag visa när jag är hemma igen. Men jag kommer lägga upp lite sneak peeks (som i detta inlägget) under veckan!

Throwback till Hollywood

Första dagen på fotoresan 2015 där vi började resan med sightseeing i Hollywood.

Hemsedal

Då har vi påbörjat vårat lilla äventyr! Vi sitter nu i våran uppgraderade stuga (som vi fick pga att de gjorde fel i våran bokning haha) och ska alldeles strax sova. De tog ca sju timmar att köra hit till Hemsedal där vi kommer befinna oss tills på fredag. När man hör Hemsedal tänker man förmodligen "skidort" men på sommaren är det tydligen ett populärt ställe att vandra på, så det ska bli spännande att se! Är taggad på att komma ut i den norska naturen haha. Och är även taggad på att ta mycket kort, är så sugen på att bara gå loss med kameran. Resor är de tillfällen jag fotar som en galning så jag känner att det kliar lite i fingrarna. Kommer ha mycket foton att fixa med resten av sommaren sen! Jag har datorn med mig så om jag hinner ska jag försöka fixa med lite bilder på kvällarna så att jag kan visa här.

Förra året var våran Norge resa så lyckad och det var så kul att se hur vackert det faktiskt är här. Så nu ska det bli sjukt kul att se mer av Norges fina landskap fast på lite andra ställen. På fredag kommer vi åka vidare till Trolltunga vilket också kommer bli galet! Vägen dit kommer säkert bli riktigt vacker också med tanke på fjordarna.

Imorgon kör vi våran första vandring och vi bara hoppas på att vädergudarna är med oss ;). Men kul ska vi ha i vilket fall! Speak to you soon!

En pic från roadtrippen.

Semester

Nu kan jag äntligen säga att jag har gått på semester, vilket är så skönt! Igår jobbade jag min sista dag innan 10 dagars ledighet. Träffade hela feta släkten igår kväll där vi firade mormor som fyller år idag (grattis bästa mormor!). Sen på kvällen hängde vi alla kusiner hemma hos Axel och bara umgicks vilket var supermysigt. Följde sen med Carolina hem och sov i Göteborg inatt. Tog en välförtjänt sovmorgon och nu om en stund ska jag spännande nog gå på en visning på en studentlägenhet. Inget bestämt att jag ska flytta dit men eftersom jag har fått erbjudande så har jag chansen att gå på visning, så vi får la se vad som händer! Hoppas på det bästa men det kommer alltid fler chanser om det inte blir av med denna. Skall uppdatera er på hur det går!

Efter visningen ska jag hem till Alingsås igen och packa resten av dagen inför Norge! Har inte packat någonting och vi åker imorgon bitti så det kan vara bra att ta tag i det. Ska bli så kul att komma iväg i en vecka. Vad jag ska njuta!

Livet efter dig

Igår efter jobbet åkte jag in till Göteborg med mamma och Malin där vi mötte upp Carolina. Vi möttes på Vapiano och åt en såå god middag (jag valde en salamipizza som smakade gudomligt). Vi satt och pratade om allt & inget innan vi drog mot bion för att se filmen Livet Efter Dig. Vi är alla stora fans av boken så vi var så galet taggade inför att äntligen se filmen. Och ja, den var riktigt riktigt bra! Den följde boken jättebra och det var många scener man inte kunde hålla tillbaka tårarna. Dessutom slängde de in lite Ed låtar här och där vilket gjorde att det blev helt kört för mig haha. Tur att vi hade näsdukar med oss ;). Jag gick bokstavligt talat ut bion gråtandes och helt förstörd haha. Men ja, det var tecken på att det var en bra film! Se den om ni gillar romantik och dramatik!

Sen tog vi bilen hemåt och jag la mig i sängen med en gång för jag var så trött. Idag jobbar jag kväll så jag fick sova ut lite nu på morgonen. Ska nog sätta mig ute i solen en stund sen om det är tillräckligt varmt innan jag drar mot jobbet i eftermiddag. Imorgon är det också jobb och sen är jag leedig... snart så!

En sån där go sommarkväll

En underbar kväll i solnedgången i Blåvik med kvällsdopp vid bryggan. Underbara sommarkvällar <3

New week

Fy vad skönt det var att vakna upp idag utan att behöva gå upp med en gång! Är ledig idag så jag sov ut lite och myste sen med Lily en stund på morgonen eftersom jag åkte till pappa igår efter jobbet. Passar på att träffa familjen lite när jag är ledig! Jobbar dock imorgon igen så jag åker tillbaka till Alingsås ikväll.

På onsdag ska jag till Göteborg på kvällen för att käka middag och gå på bio för att se "Me Before You" med Carolina, mamma och Malin! Ska bli så mysigt och jag längtar verkligen efter att se filmen för boken var en av de bästa jag läst! Förbereder mig på att gråta genom hela filmen typ haha.

Annars ska jag jobba denna veckan tis-fre och sen tar jag lite semester efter det. På söndag åker vi till Norge i en vecka och det ska bli så härligt. Så lördag kommer bli en hel dag med packning och förberedelser inför resan.

Lily är obsessed med alla snapchat filter haha, så söt!

Trip till Torpön

Drömmigt ljus eller vad??

Så himla mysig kväll ute på Torpön (ligger i Blåvik) med god mat och bästa sällskapet <3

July

Älskade kusingänget i Blåvik!

Kan ni fatta att det är juli idag? Juni bara swishade förbi. Jag har för det mesta jobbat genom hela månaden efter att jag slutade mitt första år på förskollärarprogrammet (där jag nu vet att jag har blivit godkänd i alla kurser, wohoo!) och även försökt njuta av den lilla sommar vi haft haha. Varit en bra start på sommaren!

I juli ska jag fortsätta jobba som jag gjort hittils. Men en vecka kommer jag faktiskt vara ledig för då ska jag iväg på ett  litet äventyr med familjen! Nästa helg ska vi roadtrippa till Norge en vecka och vandra och det ska bli så roligt. Förra året gjorde vi en likadan resa som var hur rolig som helst (se bilder från den resan här) så det ska bli riktigt kul att göra om det! Detta året ska vi dock vandra på ett annat ställe, bland annat Trolltunga vilket kommer bli galet fint! Damn vad jag ska fota.

Idag är jag ledig vilket är superskönt! Gick en sväng på stan förut och bara tar det lugnt nu för jag kommer jobba hela helgen. Sen är jag ledig på måndag och jobbar sedan hela veckan fram till fredag. Efter det tar jag ledigt i 10 dagar och åker till Norge! Så nu ser jag mest fram emot det. Inte långt kvar, kämpa kämpa.