First evening

Nu ska jag skärpa mig och börja visa bilder från min oförglömliga San Fran resa!! Vi börjar med allra första kvällen när jag precis hade kommit fram. Det första jag gjorde när jag hade sälppt av min väska i mitt rum och bäddat min säng, var att gå och titta på solnedgången. Behövde alltså bara gå några meter från mitt hostel för att se den här sjuka vyn.

Känslan att stå här efter att ha löst en lite ångestfylld 24 timmars resa... så jävla oslagsbart!

Göteborg i solen

Alltså dom här senaste dagarna har varit så underbara och resten av helgen kommer förmodligen vara likadant! Kristi Himmelfärdshelgen är alltid så himla somrig och härlig och i år blev det exakt så igen. Var på middag i torsdags hos min syster och igår hade jag en heldag hemma för att göra massa plugg. Gick en sväng ner till bryggan och solade också vilket var såå härligt - lyx att bo såhär nära vattnet nu på sommaren!! Sen drog jag in till stan och mötte min syster igårkväll och köpte picknick som vi sen tog med oss till Masthuggskyrkan. Har bara sprungit förbi där på Midnattsloppet och aldrig faktiskt suttit och tittat ordentligt på utsikten, så nu gjorde vi det ordentligt och käkade vår picknick framför solnedgången. Såå mysig kväll. Sen hade Carolina den geniala idén att åka till Avenyn och ta en drink på en roof top bar. Så vi åkte till Scandic och tog en sommardrink på takbaren. Aldrig gjort detta i Göteborg innan så det var såå roligt och mysigt! Där hängde vi en stund innan vi drog oss hem för att sova. Det är ju sånna här underbara sommarkvällar som man lever för.

Idag ska jag dra till Alingsås och umgås med Linnéa. Solen skiner på så det är baaara att njuta. Ska sova där ikväll och sen ska jag se en bal imorgon + fira mors dag med familjen. Myspys!

Göteborg den här årstiden <3<3<3

San Francisco video

Här kommer min video från livets resa. Tycker den skildrar resan såå himla bra. Kunde ju såklart inte filma från mina praktikdagar, så detta skildrar endast helt enkelt min fritid jag hade i den här otroligt fina staden. Enjoy!

SF screenshots

Oj vad jag har varit frånvarande här ett tag! Sorry men jag har verkligen haft full upp ända sen jag kom hem från San Francisco så jag har knappt en ledig stund för att skriva här. Sist jag skrev var förra onsdagen och idag är det torsdag och Kristi Himmelfärd vilket betyder att jag är ledig! Såå skönt och mycket välbehövligt haha! Jag började dagen med en fet sovmorgon vilket var så himla skönt. Jag har inte känt mig helt utvilad om jag ska vara ärlig sen jag kom hem från resan och det var ändå en och en halv vecka sen jag kom hem, så det var riktigt skönt att sova ut. Sen duschade jag och käkade en megagod frulle. Satte mig och skrev en uppgift och sedan drog jag mig ut på en promenad in till stan. Jag har aldrig gått hela vägen in till stan från mig men idag tänkte jag testa på det för första gången eftersom solen skiner och det är sommarvärme. Och det var superhärligt verkligen, främst eftersom jag går över Göta Älvbron för att gå in till stan och det var så himla fint. Det är verkligen en fin bro, speciellt med den turkosa färgen och utsikten över hamnen och vattnet. Göteborg är allt fint ändå! Tog några pics så jag ska visa i ett annat inlägg.

Tog väl drygt en halvtimme att komma till Nordstan och då gjorde jag ett litet ärende och sen tog jag bussen hem eftersom jag hade tvätttid klockan tre. Satte på min tvätt och sen storstäda jag hela lägenheten vilket är något av det tråkigaste jag vet MEN det måste göras haha. Så gött när det är färdigt och nu ska jag fixa tvätten + skriva lite mer på min uppgift innan jag drar på middag hos Carolina ikväll. Rätt underbar och chill Kristi Himmelfärd ändå. Gillar den här dagen för det brukar alltid vara fint väder och man vet att sommaren är runt hörnet liksom. Kan inte förstå att det är juni nästa vecka... helt galet.

Sen onsdagen förra veckan har jag bland annat träffat mina käraste! Träffade Linnéa på en sväng på Allum, mamma och Carolina på uteservering på Södervägen (så mys och så mycket sommarkänslor) och sen åkte jag till pappa i helgen också vilket var så kul! Helt obeskrivligt kul att krama om min underbara lilsis igen <3 Hon är så besatt av deras nya studsmatta just nu också haha så jag fick mig ett litet träningspass där när vi hoppade. Och många kramar vilket är något av det bästa jag vet.

Helgen var kul också! Träffade bästa Wennbergfamiljen igen i Alingsås i fredags. Träffa också Karin som var hos mamma! Sov över i såsen och sen var det Gbg-varvet (sprang ej haha) som mamma, Karin & Carolina skulle springa! Så duktiga var dom! Jag tog en sväng till Saltholmen och chillade där innan jag sen drog till Carolina när hon var färdigsprungen för lite middag. På kvällen sen drog vi ut och tog en öl + lite dans på Gretas med ett par andra vänner. Grym kväll och så kul att träffa sånna fina vänner igen <3

Annars har jag praktiserat på som vanligt vilket går hur bra som helst! Nästa vecka är den här kursen slut vilket betyder att jag snart har gjort två år på förskollärarprogrammet. Det känns så sjukt men mer rätt än någonsin! Jag känner speciellt efter dom här praktikveckorna hur kul jag tycker att detta är och jag blir så lycklig när jag märker hur jag utvecklas och lär mig mer om det här yrket. Blir mer & mer taggad på att börja jobba faktiskt. Gott tecken ju!

Innan jag avslutar inlägget vill jag bara meddela att jag har redigerat klart min San Francisco film som kommer upp imorgon! Så länge tänkte jag teasa med några screenshots från filmen. Gillar att ta skärmdumpar för det blir verkligen "in the moment" bilder.

Missa inte när jag lägger upp videon imorgon... jag är såå nöjd med den!

Hooome

Har inte skrivit sen jag kommit hem och det är helt ärligt för att jag har haft noll tid för det. Men nu har jag tio minuter to spare haha, så jag tänker att jag bara uppdaterar lite. Sist jag skrev på var på flygplatsen i San Francisco och resan hem gick superbra. Sov rätt mycket på flyget och jag var helt slut när jag kom hem, och trots det sov jag inte hela natten pga min jetlag. Vaknade halv fyra och somnade inte om förrän en timme innan jag skulle gå upp för att gå till min nya praktik. Har haft två praktikdagar än så länge hemma i Sverige och det har gått bra även om jag haft jetlag! Det är ju bara att kämpa på helt enkelt! Efter praktiken har jag träffat min underbara syster igen vilket har vart såå kul! Saknade henna så mycket! I måndags hade vi en catch up hemma hos mig och kollade på Skam. Sen käkade vi middag igår på Tacos & Tequila vilket var supergott! Grymt mysigt ställe! Sen emellan detta har jag pluggat och skrivit mina loggböcker för skolan + packat upp min väska. Idag hade jag seminarium vilket var skitkul eftersom jag fick berätta om resan och även träffa några av mina vänner igen! Så vi lunchade och sen drog jag hem och har skrivit och lämnat in en uppgift. Och nu om några minuter ska jag ta bussen till Allum och träffa Linnéa vilket ska bli skitkul! Saknat henne massor också såklart!

Imorgon är det praktik igen och sen ska jag träffa mamma och syster på middag. Ska bli skitkul att träffa mamma igen också! Att träffa sina nära är helt klart det bästa när man har kommit hem från en resa. Det är i princip den främsta anledningen till att man vill hem haha. Sen är det praktik på fredag också och därefter heeelg vilket ska bli helt underbart. Har inte riktigt hunnit landa än känner jag haha, maj har vart och är en väldigt hektisk månad! Men det gillar jag ändå! Bara man får en breather till slut haha.

Nu behöver jag dra mig. I helgen när jag är ledig tänkte jag börja redigera bilder + klipp från resan. Åhh vad jag längtar. Ska bli så kul att visa. Körde verkligen all in på fotograferingen i San Fran.

Göteborg snaps

Lite blandade snaps jag fotade i min fina stad i april. Något jag älskar med att bo vid vattnet är att kunna ta båten in till stan, speciellt när vädret är såhär fint.

I did it!

Hej hopp, nu sitter jag på San Francisco International Airport med Ed i lurarna. Imorse gick jag upp halv sju och packade ihop min väska och käkade frulle. Jag borstade tänderna, checkade ut och låste in mina väskor. Halv åtta var jag redo för att ha min sista dag i den här underbara staden. Det var helt underbar morgonsol imorses och dessutom var det så lite folk ute så det var helt perfekt. Jag promenerade till Lombard Street och fotade, sen gick jag till den brantaste backen i San Fran (sägs det vara i alla fall) vilket låg bara ett par kvarter bort och JA den var asbrant. Tog några coola bilder och njöt av den fina morgonsolen. Tog in allt helt enkelt. Sen promenerade jag vidare till ett frukostcafé som är väldigt populärt i den här staden. När jag kom dit var det svinlång kö men jag hade ganska mycket tid, så jag ställde mig ändå och chansade. Har märkt att i sånna här situationer är det positivt att bara vara en person, för då får man ett bord tusen gånger snabbare ;). Så jag behövde inte vänta speciellt länge. Stället heter Hollywood Café och jag beställde två pannkakor med färsk frukt - det var sååå gott! Tips om ni åker till San Francisco! Dom har både frukost och lunch.

Efter detta tog jag spårvagnen ändå bort till Castro för att gå på en utställning som barnen från skolan hade gjort och det var så himla fint. Jag blev så rörd när jag såg allt, fick till och med lite gråt i halsen, men jag lät mig själv inte gråta för det hade vart alldeles för pin eftersom jag inte hade någon med mig i sällskapet haha. Kan inte stå där själv och lipa ju! Haha så jag bara pulled myself together och tittade i tystnad. Sa ju såklart efteråt till alla från skolan hur fint allting var dock, för det måste dom verkligen få höra. Så jäkla grym skola alltså som erbjuder så mycket för dom här underbara barnen. Jag har bara varit där i två veckor och jag känner så mycket för dom här barnen, tänk då dom som har jobbat där i över 10 år. Obeskrivligt måste det vara. Så glad att jag har fått träffa så fina barn och härliga pedagoger! Efter utställningen var det en liten show av Långkalsong och sen sa jag hejdå till min grymma handledare. Tog bussen tillbaka till Fort Mason och innan jag gick till mitt boende så satte jag mig i en park utanför och bara tittade. Kikade lite extra på bron, på alla som spelade fotboll & grillade i parken, de fina byggnanderna och människorna som var ute och löpte med sina hundar (har aldrig sett så många löpare som i den här staden, helt seriös). Sen när klockan närmade sig halv tre, gick jag till mitt hostel, hämtade mina väskor och väntade på min transfer buss. Efter en stund kom bussen och nu sitter jag här och väntar på mitt flyg till London där jag sedan ska ta mig till Göteborg.

Det känns så konstigt att sitta här och nu vara klar med de här två veckorna. Så mycket förväntan, nervositet och spänning det har vart inför den här resan alltså... och nu är det över. Jag har haft SÅ himla roligt och jag är så himla himla stolt att jag har löst detta helt själv. För mig var detta en sjukt stor grej att göra och det har höjt mitt självförtroende massor. Ja, jag tvivlade på mig själv innan resan för jag misstänkte att det skulle vara "för svårt" för mig att fixa själv. Men nej, jag löste detta och allt gick egentligen så bra som det kunde gå, om inte bättre. Min handledare sa till mig på min sista dag att jag är den första studenten på deras skola som har kommit helt själv och gjort sin praktik på egen hand, och det var rätt nice att höra ändå. Hon sa att det var modigt och att jag ska vara stolt över att jag har gjort detta själv. Kändes så kul att höra! Damn, I'm quite brave though! Haha, shit vilken obeskrivlig känsla ändå. Nu kan jag göra vad som helst känns det som. Kommer leva på detta länge.

Min frulle från Hollywood Café. Nu taggar jag en jävligt lång flygresa... Klart jag inte vill lämna detta ställe men jag kan inte beskriva hur kul det ska bli att träffa mina nära & kära igen. Jag har märkt efter att ha rest själv för första gången, att jag är väldigt beroende av dom haha.

Twin Peaks & Lands End

Nu känner jag mig lite emotionell när jag skriver detta för det är min sista kväll här i San Francisco innan jag åker hemåt imorgon. Jag kan inte fatta hur fort dessa två veckor har gått. Det har varit två riktigt lärorika veckor och jag känner mig så stolt att jag löste detta på egen hand, bättre än vad jag förväntade mig faktiskt. MEN eftersom resan inte riktigt är över än, så ska jag skriva mer om detta när jag faktiskt är hemma, för jag har ju faktiskt lite tid imorgon innan jag drar till flygplatsen också.

Sist jag skrev var det onsdag morgon och jag drog till praktiken. Hade en bra dag med barnen och sen åkte jag in till stan till Market Street. Det var rätt molnigt och kallt den här dagen så jag passade på att gå i de sista affärerna jag ville gå i. Köpte ett par grejer som jag hade på listan och sen tog jag spårvagnen hem efter att ha käkat en macka. Det var på ett ställe som jag gick till förra veckan också och dom har så himla goda mackor haha. Det är verkligen inget fancy ställe, men de är oftast de ställena som är de bästa. Köpte en macka som hette "Cable Car" haha.

I torsdags hade jag min sista dag på uteprogrammet så vi gjorde lite extra roliga grejer, bland annat åkte upp till en jättefin utkiksplats. Så sjukt att dessa barn växer upp med att göra sånna här fantastiska utflykter med sin skola. Och att sånna här platserna finns så nära deras skola också, helt paff blir jag när jag tänker på det. Att det är barnens vardag gör mig så lycklig i själen för det är precis sånt som varje barn borde få erbjudas. Att få springa fritt i naturen på underbara platser och bara upptäcka & lära sig på sitt sätt med stöd från grymma pedagoger. Älskar det!! Efter den här dagen bestämde jag mig för att promenera upp till Twin Peaks vilket är två toppar med utsikt över stan. Dessa berg låg ganska nära skolan så jag gick från skolan upp till topparna och det gick smidigt förutom att vandringsleden för fotgängare var avstängd på ett ställe haha. Då fick jag lite panik men då gick jag på cykelbanan istället och hoppades på det bästa. Jag kom upp och utsikten var heelt fantastisk! Blåste som tusan så jag stannade inte superlänge, men jag fick en ordentlig vy i alla fall över staden så jag var supernöjd! Men sen skulle jag ju ta mig ner också och då ville jag inte gå samma väg för jag skulle ta mig till en annan plats jag hade kollat upp. Men jag såg bara bilvägar för att ta sig ner vilket gjorde att jag fick lite panik ännu en gång haha. Men då tittade jag på min karta och lyckades hitta en liiiten stig ner för berget som var lite avlägsen, men jag chansade. Och det gick bra förutom att jag höll på att halka några gånger för stigen var inte så tydlig haha, så det låg massa stenar och grus överallt. MEN jag kom ner i alla fall och sen skulle jag hitta till nästa plats jag hade bestämt mig för att se. Och det var "16th Avenue Tiled Steps" vilket är en trappa dekorerad med mosaik. Eftersom jag tog mig ner för Twin Peaks på ett annat ställe än vad jag tänkt så tog det lite längre tid än tänkt att komma till dessa trappor haha. Dessutom hade jag converse vilket inte var en superbra idé.

Efter ca 50 minuters promenad med hjälp av min karta på telefonen (vilket låg på ca 27 procent vid det är laget, lite panik där igen haha) så hittade jag till trapporna och de var såå vackra. Kändes väldigt "San Francisco" haha. Gillar att det finns sånna här random grejer lite runt om i staden, blir så unikt på något sätt. Bilder från mosaiktrappan kommer jag lägga upp!

När jag hade tittat & fotat klart så kände jag att jag bara ville ta mig hem för jag var heelt slut i fötterna och jag ville också äta mat. Så jag promenerade bort till närmaste bushållsplats och tog en buss hem till hostlet. Käkade middag för 3 dollar på ett café som ligger här och sen la jag mig efter att ha kikat på lite bilder från systemkameran. Jag gick 21 000 steg igår förresten (japp, jag är besatt av att kolla hur många steg jag går nu haha!).

Sen blev det fredag! Jag hade min allra sista dag idag på skolan och det var en jättemysig dag men också tråkigt såklart att lämna alla fina barn och lärare. Vi gjorde en liten utflykt på förmiddagen vilket var mys! Men jag kommer faktiskt träffa några av dom imorgon igen eftersom de har en utställning i stan som jag ska gå på innan jag drar till flygplatsen. Ska bli så kul att se! Efter praktiken idag så hade jag en grej kvar på listan som jag verkligen ville göra innan jag åkte hem (finns massor med fler saker jag vill göra, men detta var prio ett, resten får jag helt enkelt komma tillbaka och göra. Måste ju ändå ha en anledning att komma tillbaka haha, allt hinner man inte med på två veckor!) och det var att åka till Lands End. Detta är en utkikspunkt till vänster om bron och det var supervackert. Så mäktig utsikt verkligen!! Blåste som tusan här också, tror aldrig jag har känt sån stark vind faktiskt haha, det var galet. Kunde nästan inte hålla mig på benen vilket var lite farligt eftersom det var stup här haha! Men det lugnt, jag klarade mig. Hade köpt med mig lite snacks från Walgreens på vägen hit, så jag fotade, tittade, åt mina snacks och sen tog jag bussen tillbaka hem till hostlet. Tog en dusch sen och kikade på den sista solnedgången jag kommer se här på ett tag och nu ska jag strax sova. Grym fredag verkligen.

Detta är från Lands End. Ni anar inte hur mycket bilder jag har att visa alltså!! Imorgon åker jag förresten till flygplatsen på eftermiddagen och jag kommer förmodligen inte hinna blogga innan dess. Så antingen hörs vi på flygplatsen, eller i London där jag mellanlandar ELLER när jag är hemma i Sverige. Vi får se helt enkelt. Nu är det bara att njuta de sista timmarna jag har här i denna underbara stad. PUSS!

En barndomsvän i San Fran

Godmorgon! Nu är det onsdag morgon och jag ska dra till praktiken om en stund, men jag tänker att jag bloggar lite först.

Jag tänkte berätta om vad jag har gjort i veckan än så länge. I måndags vaknade jag tidigt och drog till praktiken och jag fick massor gjort som hade med min uppgift att göra vilket var guld!! Sen tog jag en annan buss hem (istället för buss + tunnelbana vilket jag brukar ta annars) som jag inte tagit innan, bara för att se lite andra delar i staden. Men det var inte världens bästa idé för istället blev jag jättesömnig och jag var flera gånger nära på att somna. Jag tror det var för att jag allmänt är trött efter att ha gjort så mycket på den här resan, och dessutom är bussarna lite lugnande på något sätt haha, så man blir lite sömnig av dem på något sätt. Men jag fick som sagt se lite andra delar, men resterande dagar kommer jag nog ta min vanliga väg hem när jag byter med tunnelbana haha.

När jag kom hem från praktiken bytte jag om och drog ner till pier 39 på Fishermans Wharf och mötte upp min gamla barndomskompis Julia som råkar vara här på resa med sin kompis?? Hon hörde av sig till mig när hon såg att jag hade lagt upp bilder på Instagram härifrån och då bestämde vi att vi måste ses. Så vi sågs på middag med utsikt över vattnet och Alcatraz och det var såå mysigt! Sist vi sågs var för tre år sen så det var jättekonstigt att helt plötsligt ses igen så spontant. Men det var så himla roligt och vi hade massor att prata om! Sen skiljdes vi åt och jag drog hem för att sova. Men vi bestämde för att ses igen eftersom de skulle vara kvar i San Fran i två dagar till. Så igår efter praktiken åkte jag direkt till Van Ness (där jag byter till tunnelbana) för att möta dom. Vi gick in på Pharmacy och köpte lite picknick som vi sedan käkade i en jättejättefin park som heter Dolores Park. Jag har nog inte sett någon finare park, och det måste vara en av höjdpunkterna hittils. Parken är lite upphöjd så man ser över staden + att det är palmera lite här och var. Kombinationen av palmer + de fina San Francisco husen är så vackert alltså.

Så det var också jättemysigt! Vi bara satt och käkade och snackade en stund, tog lite bilder och njöt av solen & utsikten. Kändes verkligen så otippat att vi skulle ses igen såhär på andra sidan jorden haha. Och att det kändes lika roligt som när man var liten i England och lekte varje dag.

Efter detta tog vi tunnelbanan (som vi upptäckte går både under och över marken??) till Powell och kollade i lite affärer. Sen skiljdes vi åt och jag tog the cable car hela vägen hem till Fishermans Wharf. Som sagt, det var så himla roligt och oväntat att träffa Julia igen och vi bestämde oss för att försöka ses igen så snart som möjligt. Tänk att det krävdes att vi båda skulle till andra sidan jorden för att ses haha. Eftersom hon bor i Stockholm och jag i Göteborg så har det aldrig blivit av. MEN vi ska bli bättre på det!

När jag kom hem duschade jag och chillade en stund innan jag somnade. Sov inte superbra inatt faktiskt pga en snarkande människa i mitt rum (delar rum med tre andra) + att en gråtande bebis har flyttat in i rummet bredvid haha. Annars har jag sovit rätt bra ända sen jag kom hit. Hur som helst, nu måste jag dra mig! Vi hörs snart igen.

Parken vi satt i igår. Åhh så idylliskt.

(P.S. Om ni vill se mer bilder från resan kan ni kika in min Instagram vilket ni ser till höger om detta inlägget!!)

Golden Gate promenix

Dags för en till catch up!! Nu är det tisdag kväll och tiden rullar på. Jag njuter verkligen så mycket jag bara kan, för det är inte många dagar kvar nu.

Sist jag skrev var det lördag kväll och jag skulle lägga mig. I söndags gick jag upp vid sju och käkade lite frukost innan jag skypade en stund med Carolina och pappa. Så kul var det, men lite som med mammas skypesamtal.. man fick liite hemlängtan haha så jag ska nog undvika skypesamtal resten av resan haha. Det är som sagt något speciellt med att se ansiktet när man pratar med någon. Efter samtalet gick jag ut med kameran och köpte lite snacks för dagen inne på Walgreens på Chestnut Street vid Marinan. Sen gjorde jag en grej för första gången. Jag gick till ett matställe/resturang och åt själv haha! Jag har aldrig suttit ner vid ett bord själv på ett matställe och ätit där man faktiskt beställer från bordet om man säger så. Jag gick till Ihop och beställde pannkakor (ett måste när man är i USA) och det var såå gott men riktigt mättande. Tur att jag skulle gå en bit sen haha. Efter det började jag min vandring mot Golden Gate bron vilket skulle ta en timme enligt Google Maps. Och det var verkligen perfekt väder för att gå! Soligt så man kunde gå i tshirt men samtidigt blåsigt så man inte blev alldeles för varm. Jag gjorde några fotostopp på vägen så det tog drygt en timme att komma fram till bron. Jag var lite rädd innan att jag skulle gå helt fel spår och hamna fel men som tur var så gick det massa människor åt samma håll så det var inte svårt att missa.

Känslan när man såg bron komma närmare och närmare var så mäktigt. Det är en sjukt vacker bro att titta på. När man närmade sig bron (vid Crissy Field) började det gå uppåt, riktigt brant med många trappor. Ingen dålig workout alltså. Sen till slut kom jag till början på bron och sen började jag promenera. Och det var såå vackert och kändes så mäktigt. Nästan lite som en bucket list grej. Jag har ju åkt över bron tidigare, men inte promenerat och jag tycker det är en helt annan upplelvelse. Många fotostopp på vägen blev det + att jag bara stod och tittade för det var en riktigt fin utsikt över staden därifrån. Tog kanske en timme drygt att gå fram och tillbaka (gick inte riktigt hela vägen, ungefär till andra höga "stolpen" och sen tog jag mig neråt igen. Innan jag började gå tillbaka, gick jag "under bron" lite där man kan se Hoppers Hands vilket är en historisk grej som sitter på ett galelr under bron. Kan visa mer från det när jag börjar publicera bilder från resan.

Sen käkade jag mina snacks vid en lite pier vid bron och sedan började jag promenera hemåt igen med lagom ont i fötterna haha. Efter denna dagen hade jag gått nästan 20km och knappt 30 000 steg. Not bad! Men det var så värt det. Älskar att promenera i nya städer + att motionen är underbar.

När jag kom tillbaka till hostlet bytte jag om och gjorde mig i ordning eftersom jag skulle på middag med gamla vänner från England som bor i San José. Dom hämtade upp mig på mitt hostel och sedan åkte vi över bron (vilket var sååå kul!) och sedan åt vi middag i Sausalito, en jättemysig by på andra sidan. Det var en perfekt kväll att åka dit för kvällssolen var så fin, speciellt vid båtarna som ligger där. Och det var så himla kul att träffa dom igen, vi hade en riktigt mysig kväll med mycket catch ups eftersom vi inte hade setts på länge. Vi tog även en stopp vid en utskiksplats på andra sidan vilket var superkul. Lyxen när någon har bil!!

Sen var veckan slut och det blev måndag. Men nu känner jag att det blir alldeles för mycket text här, så jag avslutar inlägget här och berättar om måndag + vad jag gjorde idag, imorgon istället. Det har nämligen hänt mycket dessa dagar också, så de förtjänar nog ett eget inlägg haha.

Så det var min söndag! Så nöjd med helgen jag fick här, den var fullspäckad men jag gjorde allt jag ville hinna med! Och nu har jag några dagar kvar att trycka in det sista som jag har på min lista att göra. Nu ska jag göra mig i ordning så hörs vi imorgon igen. GODNATT!

Känslan när jag hade detta framför mig innan jag steg på bron. Oslagsbart!

17 586 steg

Nu är jag helt slut efter en heldag i San Fransico, men shit vilken bra dag det har vart. Jag började dagen med att duscha & käka frulle och sen ett skypesamtal med mamsen vilket var såå mysigt. Det är extra speciellt när man ser ansiktet när man snackar, gjorde att jag längtade hem liite extra men det försökte jag släppa sen eftersom jag fortfarande har en hel vecka kvar här som jag ska njuta av!! Vid tiotiden gick drog jag mig ut och jag började med att promenera till Fishermans Wharf och kikade lite på Hyde Street Pier. Här ser man en jättefin vy över Golden Gate bron så jag passade på att fråga om någon kunde ta ett kort på mig framför den haha... En stor skillnad mot när jag reser med t ex Carolina eftersom vi tar kort på varandra nästan hela tiden när vi reser hehe. Så det är en sak jag har upptäckt är lite av en struggle när man reser själv ;).

Efter det kikade jag i lite affärer och sen tog jag en efterlängtad In-n-out burgare. Jag käkade på detta stället för två år sen när jag gjorde en roadtrip på västkusten och har längtat tillbaka till den ända sen dess haha. Den var inte exakt lika god som jag minns, men det kanske beror på att jag har höjt min standard på hamburgare haha. Det var gott i alla fall och jag blev mätt! Efter detta promenerade jag bort till Pier 33 och satt i solen en stund innan jag hoppade på färjan till Alcatraz. Så härligt att komma ut på vattnet när vädret var soligt och härligt. Dock var det lite kallt eftersom det blåste rejält. Tog ungeför 10 minuter så var vi på ön och då fick man gå runt fritt. Det var så häftigt att se! Jag utforskade lite här och var och sen gjorde jag en audio tour inne i cellerna vilket var så häftigt. Riktigt grymt gjort och sjukt intressant det man fick se + det som berättades i hörlurarna. Svårt att begripa att folk faktiskt har bott i de där cellerna och hur vissa försökte fly. Så glad att jag gjorde detta! Innan jag tog färjan tillbaka tog jag en runda på ön och fotograferade utsikten över San Francisco. Så kul att få se staden från en annan vinkel. San Frans skyline är riktigt fin. Dessutom kunde man se en jättefin utsikt över bron.

Vid fyratiden tog jag båten tillbaka till fastlandet och då hade jag ett litet ärende jag ville fixa. Jag navigerade mig mot Levi's och äntligen hittade jag det jag letade efter, efter att ha letat i hela San Francisco i princip haha! Det var tredje gången gilt helt enkelt. Därefter tänkte jag börja promenera hemåt för jag var helt slut i fötterna och trött i huvudet från solen också. Jag började promenera och sen när jag gick så märkte jag att jag skulle gå förbi ett utkikstorn som finns här som heter Coit Tower där man ser en hel del av San Francisco. Jag hade tänkt gå hit en dag nästa vecka men eftersom jag ändå gick förbi så tänkte jag att jag passar på. Så jag betalade 8 dollar och tog mig uppåt. För att ta sig dit fick man gå en hel del trappsteg... värsta träningspasset. Men det var det värt för utsikten var såå vacker! Jag älskar verkligen utsikter så jag uppskattade verkligen att åka upp i det här tornet. Kul att se staden uppifrån också så man kan se hur & var man har gått. Kunde dock inte se alla delar av stan eftersom den är så himla kuperad, så backarna täcker vissa delar.

Efter detta promenerade jag mot mitt hostel och på vägen tog jag en Starbucks (snackade med en trevlig man, älskar att amerikaner kan börja prata med dig när och var som helst haha även om man är främlingar) och sen kom jag hem för ungefär en timme sen. Och nu sitter jag här i min säng, helt slut haha! Det blev nästan 20 000 steg som jag gick idag som ni ser på rubriken. Känns gött!

Toppendag har det vart och imorgon hoppas jag kommer bli minst lika bra. Min plan är att gå till Ihop för frulle och sen gå bort till Golden Gate Bron som jag sedan ska promenera på fram & tillbaka. Efter det ska jag antingen gå eller ta buss tillbaka till hostlet och sedan träffa två gamla vänner från England! De bor i San José och ska hälsa på mig här, har inte träffat dem på många år så det kommer bli jätteroligt. Eftersom dom har bil kommer vi ta en liten minitrip någonstans och det ska bli så kul!! Det innebär att vi kommer åka över Golden Gate Bron vilket gör mig så lycklig haha.

Praktik, Cable Cars & shopping

Hej hopp! Nu är det torsdag kväll och det är lite läskigt hur fort tiden går. Imorgon är det redan fredag och då har jag gjort hälften av mina praktikdagar här. Jag njuter så mycket jag bara kan för jag vet att jag kommer sakna detta när jag är hemma i Sverige igen.

Sist jag skrev så hade jag gjort min första dag på praktiken. Nu har tisdag, onsdag & torsdag gått och alla dessa dagar har jag spenderat på skolans uteprogram vilket har varit så mysigt! UNDERBARA barn och jag älskar konceptet att åka ut med en buss i en heldag och bara utforska. På dagarna slutar jag kl 15 så jag har ändå rätt mycket fritid. I tisdags när jag slutade åkte jag till Union Square och shoppade på Bath & Body Works och American Eagle Outiftters. Jag passar på när detta inte finns i Sverige! Hittade några grejer, sen käkade jag en korv och tog spårvagnen hela vägen hem. Jag har lyckats hitta en spårvagn (en sån där äkta gammal & go cable car) som åker från Union Square hela vägen till Fishermans Wharf vilket är bara några minuter från mitt boende. Helt underbart ju, älskar att åka dom där spårvagnarna haha, så charmigt verkligen. Jag blir så fascinerad också hur kuperat det är i San Francisco och hur man har lyckats bygga en stad på sånna backar. De är inte lite branta kan jag säga. När man sitter i spårvagnen eller bussen så glider man från sida till sida haha. Och när man promenerar så får man mjölksyra, både upp och ner för backen, skojar inte!

På tisdagkvällen kikade jag på solnedgången igen med min roomie och sen somnade jag. Igår efter praktiken åkte jag direkt hem och bytte om till lite mer somriga kläder (25 grader & sol, inte van vid detta) och sen tog jag en promenad i stan själv med min kamera. Gick till Lombard, ner till Starbucks för en Midnight Mint frappe och sen tillbaka hem via Fishermans Wharf. Underbar promenad i kvällssolen och JA det brände i benen som tusan! Inte lätt att gå upp för dom här backarna som sagt. Jag funderade innan på hur det skulle vara att orientera sig i en stad helt själv men jag känner verkligen att jag löser det vilket är så skönt. Det är lite terapi på något sätt. Så länge jag vet var jag är + hur jag ska ta mig hem så är jag lugn haha. Har jag kontroll så att säga, så har jag inga problem med att gå runt själv. Det är rätt skönt faktiskt, eftersom jag själv bestämmer vart jag ska, hur länge jag ska stanna och ta kort på något osv. På vägen tillbaka gick jag förbi the bay där man ser Alcatraz och sedan bron och det var så vackert. Jag bara satte mig där en stund och tittade och tog in allt. Inte lätt att låta allt detta sjunka in egentligen! När jag kom hem från den här rundan så satte jag mig med datorn i ett par timmar och pluggade vilket var gött.

Idag efter praktiken åkte jag till Union Street igen och köpte Calvin Kleins på Bloomingdales + gjorde en rejäl runda på Forever21. Sen käkade jag en riktigt god sandwich innan jag tog the cable car hem igen. Idag var det dock riktigt dimmigt och blåsigt så jag frös ihjäl haha. Har vart för bortskämd med vädret hittils så jag förväntade mig inte att jag skulle frysa alls framöver haha. Nu vet jag i alla fall att vädret här kan vara rätt opålitligt.

Nu ska jag strax lägga mig. Imorgon är det fredag och då är det praktik till tre, och sen har jag ett område jag ska spana in med kameran efter det som inte är för långt bort från boendet. I helgen har jag mycket roligt planerat, men det tar vi nästa gång!

PUSS & KRAM!

Tog den här bilden idag. Den är tagen från spårvagnen, toppen av Lombard Street. Älskar att man kan se sånna här sjuka utsikter från en gata, utan att behöva åka upp i ett utkikstorn eller något?

Cherry blossom

För ett par veckor sen gick jag till Seminarieparken och hoppas på att körsbärsträden hade blommat... och japp, det hade dom kan man säga! Ser ni hur fint det är?? Synd att det bara blommar några veckor om året.

Jag lever!

Hejsan hoppsan från San Francisco! Jag har nu varit här i nästan tre dagar och jag kan säga att livet är himla bra. Haha jag har verkligen hunnit landa ordentligt och jag kan säga att nervositeten har verkligen lagt sig! Resan hit gick bra även om det var lite tufft att åka själv. Detta är som sagt första gången jag reser helt själv, och att sitta på ett flyg i nästan tolv timmar utan att snacka med någon (det var tomt på platsen bredvid mig) i kombination med att jag var nervös inför resan och att mina nära hamnade bara längre & längre bort ju längre flygresan gick... det gjorde inte resan superlugnande haha. Men allmänt så gick det smidigt, jag kände mig bara liite ängslig på vägen dit vilket är helt normalt. När jag kom fram till mitt hostel så släppte jag av alla grejer, tog min kamera och stack ut direkt för att titta på solnedgången över Golden Gate. Jaaa min utsikt från boendet är helt otroligt! Titta bara nedan! Jag hälsade på en som jag delade rum med och sen slocknade jag i sängen. När jag låg i sängen så kände jag nog det första lugnet på något sätt, för jag blev så stolt över mig själv att jag löste resan hit. Och på något sätt så kände jag mig inte ensam längre för alla människor på hostelet här är supertrevliga, och alla vill ju hänga liksom haha.

Så igår vaknade jag upp och käkade frulle, ringde mamma & Carolina och sen började jag prata med en som jag delade rum med. Vi kom fram till att vi skulle spendera dagen ihop med en till kille från hostlet, så vi stack ut och hade världens bästa dag! Det var så fullspäckat men vi hade så roligt. Vi gick till piren för att se på sjölejonen, promenerade till China Town, kikade in på Cable Car Museum, åkte en Cable Car (något av det roligaste haha), gick igenom halva Golden Gate Park, solade vi Ocean Beach och sen käkade vi middag i Fishermans Wharf. Grym dag var det och vi hade så roligt trots att vi precis träffades typ samma dag. Dom åkte tyvärr vidare idag (vilket var lite sorligt, speciellt om man känner att man faktiskt klickar med någon), men det flyttar in nya travellers i rummen snart, så det är bara att träffa nya helt enkelt!

På kvällen sen var jag svintrött, så jag deckade med en gång efter middagen. Sen vaknade jag upp idag vid halv sju, ringde mamma och sen käkade jag frulle. Sen var det dags att dra till praktiken! Yes, idag gjorde jag day 1 av min praktik och det gick superbra. Kan tyvärr inte berätta för mycket på grund av tystnadsplikt, men jag kan säga att jag redan trivs och det är en superfin skola med riktigt fina människor. Vill ni läsa om skolan kan ni kika in på deras hemsida --> https://www.scandinavianschool.org/. Imorgon ska jag hänga med på deras uteprogram som de har vilket jag är sååå taggad inför!

Nu är klockan nio på kvällen här och jag är riktigt trött haha... jetlagen börjar sakta med säkert försvinna. Så nu ska jag göra mig i ordning och lägga mig tidigt för jag har inte sovit ut på hundra år känns det som haha.

En snap som jag tog ikväll. Lite senare gick jag ner igen och kikade på solnedgången med en från mitt rum. Såså idylliskt.